Geüpdatet op 17 juni 2020

CrossFit, hoe pak je het correct aan ?

Delen op

Ontstaan meer dan 40 jaar terug in de Verenigde Staten is deze discipline naar ons land overgewaaid in 2014 en kent zij alsmaar meer adepten. CrossFit heeft klaarblijkelijk voor elk wat wils. Zowel beginnelingen als doorwinterde sporters vinden er hun gading in, met als voorwaarde een goede hartconditie welteverstaan. Zin om er totaal voor te gaan? Dan is het volgende zeker iets voor jou…

Alvorens je in de zoektocht naar ‘the Force’ te gooien, young Padawans, moeten jullie passeren langs de check up-balie. Anders gezegd, het is primordiaal eerst zowel jouw verleden als huidig sportief niveau te bepalen en de basis ‘moves’ en technieken aan te leren. Eens die fase achter de (gespierde) rug en eens jullie de woordenboek van het typische CrossFit-taaltje meester zijn, kunnen jullie beginnen denken aan klokvaste sessies, bekend onder de term ‘W.O.D.’. Gymclubs bieden meestal een eerste sessie aan onder waakzaam oog van een coach, die de moves aan jouw sportief niveau aanpast.

crossfit1

Wat heeft CrossFit voor jou in petto?

Natuurlijk, zoals het gaat met elke discipline, krijg je pas loon naar werk. Het typische van deze sport is dat zij algemeen werkt en effect heeft op zowat elke spier in het lichaam en dat zij jouw grenzen kan verleggen. Bij elke sessie komen zowel snelheid, weerstand, kracht en coördinatie als soepelheid, behendigheid, balans en natuurlijk cardio-training aan bod. Een paar maanden doorzetten aan een regelmatig ritme en je zal versteld staan hoe jouw fysieke conditie verbetert en hoe jouw afgelijnde body het doelwit van jaloerse blikken zal zijn!

crossfit2

Het CrossFit-woordenboek

Geen slecht idee van even te focussen op elke typische termen die jullie regelmatig zullen horen, eens beslist volledig voor CrossFit te gaan!

-AMRAP: of ‘As Many Rounds As Possible’. Het princiepe van binnen een tijdslimiet zoveel mogelijk rondjes oefeningen af te werken.

-Box: is de trainingsplek van Crossfitters.

-Burpee: set van spieroefeningen voor het volledige lichaam.

-DU: of ‘Double Under’. Springtouw minstens tweemaal per sprong onder je voeten doen passeren!

-DL: of ‘Deadlift’. Alle mogelijke soorten gewichten vanaf de grond opwaarts heffen.

-Kettlebells: bolgewicht met handvat dat oneindig aantal bewegingen biedt.

-Push Ups: Het woord zegt het zelf. Pompen maar!

-Pull Up: optrekoefening aan een wandrek.

-WOD: of ‘Work Out of the Day’. Per sessie een verschillende oefeningreeks om routinegewenning van jouw lichaam te vermijden.

Wel, zijn jullie verkocht?