Gepubliceerd op 18 januari 2021

Meillart: inzetten op beter vakmanschap

Delen op

Meillart, een nieuw online platform voor alles wat mooi en tijdloos is, zet in op luxe, kunstvakmanschap en unieke knowhow.

September 2020: Marie d’Hoffschmidt en Alfred de Franssu zijn in Parijs en besluiten om Meillart op te richten. Broer en zus koesteren het idee voor het platform al een tijdje. In een wereld waarin steeds lagere prijzen, onmiddellijke beschikbaarheid en massaproductie stilletjes aan de norm worden, is Meillart als e-commerceplatform voor luxueuze decoratieartikelen van de hand van ‘schoonheidsvakmannen (en -vrouwen)’ wereldwijd een gedurfde zet. ‘Die voorliefde voor mooie dingen en knowhow hebben we vooral van onze moeder. Daar wilden we het perfecte uitstalraam voor creëren’, legt Marie d’Hoffschmidt uit.

Bijzondere stukken

Concreet gezien is Meillart dé website waar liefhebbers van elegante decoratieartikelen van de hand van getalenteerde handwerkers terecht kunnen voor bijzondere stukken voor hun interieur. Maar Meillart is tegelijk veel meer dan een gewone webshop. Je gaat ernaartoe voor een breed vakmanschap en zeer uiteenlopende concepten.

‘Wij nemen de tijd om al onze handwerkers met zorg te selecteren.’ Marie en Alfred gaan elk van hen persoonlijk ontmoeten. ‘Als we naar Japan moeten, vertelt Marie d’Hoffschmidt, omdat daar het mooiste porselein wordt gemaakt, dan stappen we zonder aarzelen op een vliegtuig.’ De volgende stap is om ook het publiek van Meillart met hen kennis te laten maken dankzij filmpjes, een uitgebreide biografie en productinformatie bij de verkoop zelf.

Van Alain Saint-Joanis en zijn prachtige bestek tot het prestigieuze Oostenrijke kristal van Lobmeyr en het delicate porselein van Marie Daâge: de lijst van prachtige objecten bij Meillart is eindeloos.

Een nieuwe manier van consumeren

Hun doel is dus duidelijk: deze nichesector, die de voorbije jaren wat op de achtergrond verdween ondanks een geschatte waarde van 34 miljard euro, opnieuw op de kaart zetten. Meillart ziet zichzelf als een nieuw soort distributiekanaal waarbij ze knowhow van over de hele wereld tegelijk kunnen delen en beschermen. ‘Wij willen een nieuwe manier van consumeren uitdragen: minder, maar beter.’

Simpel maar efficiënt

Hun winstmodel is eenvoudig: een online verkoopplatform met een commissie-gebaseerd betalingssysteem. ‘Het leek ons van in het begin duidelijk dat we het niet ingewikkeld moesten maken om het goed te kunnen doen’, vertelt Marie. Het platform biedt vandaag een selectie artikelen van een vijftiental handwerkers uit zeven verschillende landen. De twee jonge Frans-Belgische ondernemers hebben als doel om het aantal merken beetje bij beetje op te voeren. Binnenkort willen ze hun merk ook beschikbaar maken in de VS en in Azië.

Marie werkte eerder bij Sotheby’s en bij een start-up die gespecialiseerd is in de online verkoop van antiek. Alfred houdt zich dan weer bezig met technologie en business development. Dat hun vaardigheden elkaar eigenlijk perfect aanvullen, daar kwamen ze volledig vanzelf achter. ‘Samenwerken als broer en zus bevalt ons zeer goed. We komen goed overeen, kennen elkaar door en door en weten wat onze respectievelijke sterke en zwakke punten zijn. Dat zorgt voor efficiënt werken.’ 

Ze zijn jong en ze hebben er zin in, deze Marie en Alfred. Ver van de zorgen van hun eigen generatie blijft hun missie om het tijdloze te vereeuwigen. Een terugkeer naar schoonheid en excellentie waar zeker een toekomst in zit!

www.meillart.com 

Artikel geschreven door Doriane de Lestrange voor l’Eventail.