Gepubliceerd op 18 november 2020

De ‘Electrified’ strategie van BMW

Delen op

BMW wil consequent verder inzetten op elektrische mobiliteit. Beste bewijs: het zopas opgerichte E-Competence Center in het Duitse Dingolfing, dat zich louter toespitst op de elektrische ambities van het merk. Het gamma aan ‘electrified’ wagens, de volledig elektrische wagens en de plug-in hybrides, wordt stelselmatig uitgebreid. Ook het bereik van elektrisch rijden breidt verder uit. Het elektrische aandrijfsysteem is intussen toe aan de vijfde generatie.

Elektrische mobiliteit kent een lange traditie bij BMW. In 1972 werd een baanbrekende stap gezet, met de introductie van de BMW 1602 e, de allereerste volledig elektrisch aangedreven wagen. In de loop der jaren bevestigde BMW zich als een van de innovatiefste autoconstructeurs ter wereld, met de ontwikkeling van innovatieve concept cars als de BMW E1 en de sportieve BMW Vision EfficientDynamics.

De keuze blijft bij de klant
Intussen is BMW deze conceptfase al lang ontgroeid. Het huidige gamma omvat zowel volledig elektrische als plug-in hybride modellen, naast de modellen met conventionele brandstofsystemen. Die keuze, de ‘Power of Choice’, is net wat BMW belangrijk vindt. “Elke BMW rijder heeft unieke wensen, we geloven dat een enkele aandrijftechnologie niet aan ieders wensen kan voldoen. Woont de BMW rijder in de stad of op het platteland, welke mobiliteitseisen stelt hij, hoe zit het met de laadinfrastructuur en emissie-wetgevingen? Dat speelt allemaal een rol in zijn keuze. Wij laten de klant kiezen welke BMW hem of haar het meest rijplezier geeft”, zegt Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG. Zelfs binnen het aanbod plug-in hybrides is de keuze ruim. De nieuwe BMW 5 Reeks is wat dat betreft exemplarisch: de klant kan kiezen uit vijf verschillende hybride varianten, naast de conventionele benzine- en dieselmodellen.

Grote troef: e-expertise is in-house
BMW Group streeft ernaar om tegen 2023 in totaal 25 ‘electrified’ modellen aan te beiden, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch. BMW rekent erop dat nog voor het eind van 2025 tussen de 15 en 25% van de wereldwijd verkochte modellen ‘electrified’ zijn. Veel van de expertise in de productie van elektrische wagens heeft de BMW Group overigens in-house: zowel het geïntegreerde e-drive systeem als de nieuwe generatie high-voltage batterijen werden door BMW zelf ontwikkeld. Samen met de aandrijftechnologie evolueert ook het elektrisch bereik verder. Dat bereik schommelt bij de huidige plug-in hybrides rond de 50 km – ideaal voor verplaatsingen in en rond de stad – maar gaat in de toekomst, en afhankelijk van het segment, kunnen oplopen tot 100 kilometer.

Nieuw: het E-Competence Center
De elektrificatiestrategie van BMW werd in juli 2020 nog benadrukt door de opening van een nieuw, afzonderlijk E-Competence Center, op de grootste productielokatie van BMW, in het Duitse Dingolfing. Tot 2000 werknemers zullen er elektrische aandrijfsystemen produceren voor een half miljoen wagens per jaar. De zogenaamde vijfde generatie BMW eDrive technologie die er geproduceerd word, bevat nieuwe, nog krachtigere batterijen. De nieuwste generatie BMW e-drive is sinds eind zomer van 2020 al ingezet, als de allereerste BMW iX3 in productie ging.