Gepubliceerd op 16 november 2020

Cate Blanchett, Haar schoonheid zal de wereld redden

Delen op

Zij wordt in de collectieve verbeelding geconfronteerd met die van de hiëratische koningin uit de film Elizabeth: De Gouden Eeuw. Of, eenvoudiger gezegd, van de muze die Giorgio Armani inspireerde in zijn reclamecampagne voor het parfum Sì. Maar de Australische Cate Blanchett, tweemaal Oscarwinnares, is altijd actief geweest op het gebied van klimaatverandering.

Sinds 2006 maakt ze namelijk deel uit van het Climate Reality Project, de wereldwijde non-profit organisatie van Nobelprijswinnaar en Amerikaanse vicepresident Al Gore, die zich inzet voor het vinden van een wereldwijde oplossing voor de klimaatcrisis. Queen-Cate is ook een ambassadeur voor SolarAid, dat het gebruik van fotovoltaïsche energie bevordert ter ondersteuning van het onderwijs in Afrika. Zij is het gezicht geweest van de Who On Earth Cares campagne, die het bewustzijn van de klimaatverandering en de uitstoot van broeikasgassen in Australië aankaart, en zij en haar man Andrew Upon vochten met hand en tand voor de installatie van zonnepanelen op The Wharf, het theatercomplex in Sydney. Vandaag de dag produceren deze zelfde panelen meer dan 70 procent van de elektriciteit die nodig is voor de structuur. In afwachting van haar verschijning in Italië, van 2 tot 12 september, als voorzitter van de Internationale Jury van het 77e Internationale Filmfestival van  Venetië (het evenement is bevestigd door de burgemeester van Venetië, Luigi Brugnaro, en de gouverneur van Veneto, Luca Zaia, die lid is van de Raad van Bestuur), heeft Cate Blanchett het niet nagelaten haar engagement in de afgelopen maanden te bestendigen. Afgelopen mei nam ze deel aan een initiatief van 200 kunstenaars en wetenschappers, onder leiding van actrice Juliette Binoche en de Franse astrofysica Aurélien Barrau en vatte dit samen in een oproep die in het dagblad Le Monde werd gepubliceerd: ‘Het lijkt onvoorstelbaar om na de tragedie van Covid terug te keren naar de normale gang van zaken. Het consumentisme heeft ons ertoe gebracht het concept van het leven te ontkennen. We moeten uit deze onhoudbare logica, die nog steeds de overhand heeft, geraken om onze doelstellingen, waarden en economieën grondig te herzien.’

Verschenen in Gentlemen & Ladies nr 23