Geüpdatet op 7 oktober 2020

Tips om je slaap te bevorderen

Delen op

Als je de afgelopen tijd op vakantie bent geweest, dan bestaat de kans dat je op een heerlijk bed in een hotel hebt geslapen. Wanneer je terug thuis komt is de weg naar dromenland vaak moeilijker. Daarom geven we je tips hoe je tijdens deze warme dagen sneller in slaap valt.

Check je bed op slijtage. 
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar als je al enkele jaren op dezelfde plek woont is de kans groot dat je nog nooit hebt gekeken of de lattenbodem of boxspring nog in een goede staat is. Daarnaast is het misschien een goed idee om te kijken of ook de matras en de kussens nog voldoen aan de norm.

Investeer in een zomerdekbed. 
Als je iemand bent die alleen kan slapen als er iets op je ligt, maar toch nog steeds ’s nachts ligt te woelen, dan wordt het misschien tijd om de dikke winterdons te vervangen door een lichtere.

Geef je kamer een make-over. 
Haal alles letterlijk uit de kast om je kamer een heel nieuw gezicht te geven. Verander het bed van plaats, geef de kleuren een leuke kleur en versier met allerlei hebbedingetjes. Maak van je slaapkamer een plek waar niets moet en alles mag. Net als op reis. Zo creëer je meer een vakantiegevoel thuis en zal je even goed slapen als op je droombestemming.

Jetlag tips.
Misschien slaap je slecht omdat je een lange en vermoeide vlucht hebt gehad en nog steeds de jetlag voelt. Wel de volgende keer moet je proberen wanneer je van west naar oost reist, een paar dagen voordien eerder te gaan slapen en vroeger op te staan. Als je van oost naar west vliegt, geldt het omgekeerde. Zorg dat wanneer je begint aan je slaaptraining, dat je dit doet in de meest ideale omstandigheden. Een slaapmaskertje en oordopjes kunnen hierbij helpen.

Mijd Koffie en alcohol.
Voor velen zal dit misschien de moeilijkste opgave zijn, want het liefst begin je de dag met een heerlijk bakje troost en eindig je de dag met een wijntje op het terras of in de tuin. Beide drogen je lichaam trouwens uit, wat darmklachten veroorzaakt. Je houdt het daarom best bij een goed glas water.

Wil je meer tips over hoe je je nachtrust kunt verbeteren? Neem dan zeker eens een kijkje op