Geüpdatet op 11 juni 2020

4 onmisbare tips om te blijven sporten!

Delen op

De zomer komt eraan en we hebben onszelf allemaal tot doel gesteld om er op ons allerbest uit te zien op het strand. Toch hebben we niet altijd de moed om onze belofte om te gaan sporten na te komen… Met deze tips is er van opgeven geen sprake!

1) Maak je sportplanning niet te zwaar

Idealiter plan je op welke dagen van de week je wil sporten, bijvoorbeeld 3 vaste dagen, en bereid je een korte sportplanning voor. Maandag kan je bijvoorbeeld focussen op cardio, zoals fietsen of een sessie op de loopband, woensdag op spiertraining en vrijdag op een mix van de twee. Stel voor jezelf per dag enkele doelen, maar overdrijf niet. 10 kilometer fietsen of 3 reeksen van 30 sit-ups zijn voldoende om tevreden naar huis te gaan!

2) Kies de sportruimte die het beste bij je past

Het is heel belangrijk dat je je op je gemak voelt in de sportruimte. Zo krijg je namelijk zin om terug te gaan. Als je liever een rustigere, meer selecte ruimte hebt, hou daar dan rekening mee.

3) Maak een motiverende playlist voor tijdens je sportsessie

Muziek is het beste hulpmiddel voor tijdens je sportsessies. Maak dus een weloverwogen keuze zodat je in vorm blijft tijdens je inspanning! Jazz of klassieke muziek raden we af, die kunnen namelijk een slaperig effect teweegbrengen. Er bestaan ook speciale sportplaylists op Spotify, Apple Music of op YouTube.

4) Dwing jezelf niet en voorkom zo dat je opgeeft

Als je voelt dat je niet meer kunt, forceer jezelf dan zeker niet. Anders loop je het risico je te blesseren, en dan is het zeker gedaan met sporten! Bovendien kan je je zelfvertrouwen verliezen doordat je de indruk kan krijgen dat je iets niet kan, maar geen stress: ieder op zijn eigen tempo.